ردیف |
اصطلاح |
توضیحات |
فارسی |
۱۲۶ |
استاندارد آلایندگی گازها |
برای تبدیل گازهای مختلف خروجی از اگزوز به مواد غیر مضر از کاتالیزور استفاده میشود.استاندارد یورو مشخص کرده است که اتومبیلها چقدر میتوانند گاز تولیدکنند.از اول سال ۲۰۰۰ استاندارد Euro3 و از اول سال ۲۰۰۵ و در سال ۲۰۰۶ استاندارد آلایندگی Euro4 اجرا میشوند. |
۱۲۷ |
موتور سوخت سلولی |
با واکنش بین هیدروژن و اکسیژن برق تولید می شود و موتور برقی اتومبیل از برق تولید شده استفاده میکند. |
۱۲۸ |
موتور ۴ زمانه |
موتورهایی که سیستم کارکرد آنها به ترتیب : مکش , تراکم , کار ( نیرو , احتراق , باز شدن) و اگزوز میباشد. |
۱۲۹ |
موتور مربعی |
موتوری که Stork و اندازه آن یکی باشد (موتورهای Ecotec اپل) |
۱۳۰ |
میزان تراکم |
از تقسیم کل حجم یک سیلندر بر موقیت پیستون در پایینترین و بالاترین نقطه بدست می آید.بدلیل ساختار سوخت دیزل موتورهای دیزل میزان تراکمی بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. |
۱۳۱ |
موتور سری |
شکلی از موتور که سیلندرها در یک راستا و کنار هم در داخل بلوک سیلندر قرار گرفته باشند.نوع دیگری از موتور سری موتور V شکل است. |
۱۳۲ |
سنسور باران |
سنسور اپتیکی که خیس شدن شیشه را دریافت میکند و برف پاک کن را به کار می اندازد و چنانچه سقف باز باشد سقف را میبندد. |
۱۳۳ |
گیرباکس نیمه اتوماتیک |
در این گیرباکس پدال کلاچ وجود ندارد و این کار توسط پدال الکترونیکی و یا هیدرولیکی انجام میشود.امروزه از این گیرباکس در بسیاری از اتومبیلها استفاده میشود و آخرین نوع آن Easytronic است که در اپل کورسا استفاده شده است. |
۱۳۴ |
وزن خالص و یا خالی اتومبیل |
مجموع وزن خود اتومبیل و راننده که ۷۵ کیلو گرم در نظر گرفته میشود و باک سوخت که ۹۰% آن پر باشد. |
۱۳۵ |
زمان متغییر سوپاپ |
موتور در دورهای متفاوت یکی از زمان های سوپاپ را که کارایی بهتری دارد را انتخاب میکند و بدین ترتیب موتور در تمام دورها با مصرف کمتر کارایی بهتری خواهد داشت. |
۱۳۶ |
سیستم شست و شوی چراغ |
این تجهیزات که ظرف محلول و موتور مستقلی دارد با پاشش آب بر روی چراغها آنها را تمیز کرده و جلوی کاهش نور را میگیرد.در بعضی از مدلها چراغها مجهز به برف پاک کن نیز هستند. |
۱۳۷ |
لوله ترمز |
شیلنگهای فلزی که در بعضی برای محافظت از زنگ زدگی پوشش پلاستیکی دارند. قطر داخلی این لوله ها ۲٫۵mm و قطر خارجی آنها ۴٫۵mm میباشد و وظیفه رساندن روغن ترمز را از مرکز اصلی به المانهای ترمز واقع در چرخها را دارند. |
۱۳۸ |
دیسک ترمز |
دیسکهای ترمز معمولا برای چرخهای جلوی اتومبیل نصب میشوند و در بعضی از اتومبیلها نیز هر ۴ چرخ مجهز به ترمزهای دیسکی هستند. جنس آنها معمولا فلزی و یا از آلیاژ آهن است و چون در زمان ترمز حرارت زیادی ایجاد میشود خنک کردن دیسکها اهمیت زیادی دارد.امروزه ترمزهای دیسکی از جنس سرامیک پیشرفته ترین و بهترین نوع ترمز هستند که مشکل داغ کردن ندارند و عمر بیشتری دارند. |
۱۳۹ |
تقسیم نیروی ترمز |
نیروی ترمزها به چرخهای جلو بیشتر از چرخهای عقب منتقل میشود. |
۱۴۰ |
فرمان هیدرولیک |
فشار هیدرولیکی که با کمک موتور ایجاد میشود به راننده امکان میدهد با نیروی کمی فرمان را بچرخاند. |
۱۴۱ |
فیلتر گازوئیل |
فیلتر گازوئیل در موتورهای انژکتور دیزلی که جلوی ورود ذرات را به موتور میگیرد. |
۱۴۲ |
خفه شدن موتور |
ریختن بیش از اندازه سوخت به موتور (موتور کاربراتوری و یا انژکتوری میتواند باشد) این مشکل میتواند در نتیجه ایراد در فیلتر هوا , تنظیم نبودن کاربراتور , فعال بودن بیش از اندازه ساسات و کم بودن هوای ورودی به موتور به وجود آید. |
۱۴۳ |
روغن موتور سنتتیک ( یا سنتزیک) |
روغن موتورهایی که در داخل آنها از مواد نفت استفاده نشده و کارایی بهتری دارند. |
۱۴۴ |
سرسیلندر |
در بالای بلوک سیلندر موتور قرار میگیرد و معمولا قابل جدا سازی است.در برخی موتورها سوپاپها نیز در سرسیلندر نصب میشوند. همچنین مسیر آب و روغن موتور و شمعها در سر سیلندر است. |
۱۴۵ |
ضریب آیرودینامیک |
ضریب آیرو دینامیکی یک اتومبیل با طراحی بدنه آن ارتباط مستقیم دارد و نقش مهمی در رسیدن اتومبیل به سرعتهای بالا و میزان مصرف سوخت اتومبیل دارد. در طراحی اتومبیل با کمک اسپویلر و سایر قطعات میتوان ضریب آیرودینامیک را کم کرد.برای محاسبه آن از تونلهای هوا استفاده میشود. |
۱۴۶ |
نقطه مرگ پائینی |
پائینترین نقطه حرکت پیستون در داخل سیلندر که برای بالا آمدن یک لحظه توقف می کند. |