انواع گیربکس اتوماتیک چیست؟

۱٫ گیربکس‌ سیاره ای AT

گیربکس‌های اتوماتیک سیاره‌ای متداولترین نوع گیربکس‌های اتوماتیک در خودروها می‌باشند. در این گیربکس‌ها انتقال قدرت از طریق مجموعه چرخ دنده‌های خورشیدی سیاره‌ای صورت می‌گیرد. سیستم کلاچ اتوماتیک (TORQUE CONVERTOR) آن هیدرولیکی و دارای سیستم کنترلی است. گیربکس AL4 مورد استفاده در خودروهای ۲۰۶، ۲۰۷ و اس‌دی وی ۹ و پارس اتوماتیک، همچنین گیربکس خودروهای سوزوکی ویتارا، اچ‌سی کراس و هایما S7 از این نوع محسوب می‌شوند.

گیربکس at

۲٫ گیربکس‌ AMT

این نوع گیربکس‌ها همان گیربکس‌های معمولی هستند که با نصب عملگرهای الکترومکانیکی روی آنها، عمل تعویض دنده و کلاچ‌گیری به صورت خودکار انجام میگیرد. مهمترین مزیت این نوع گیربکس‌ها، ارزانتر و ساده‌تر بودن ساختار آنها در مقایسه با بقیه انواع گیربکس اتوماتیک می‌باشد همنین بدلیل مشترک بودن بیشتر قطعات آن با گیربکس‌هایدستی هزینه تعمیرات کمتری نسبت به بقیه گیربکس‌های اتوماتیک دارند.
از این نوع گیربکس‌ها بیشتر در خودروهای ارزان قیمت استفاده می‌گردد. نمونه‌های موجود در بازار ایران عبارتند از: برلیانس اچ ۳۲۰ و ام‌وی‌ام ۱۱۰

گیربکس amt

۳٫ گیربکس‌ CVT

این نوع گیربکس‌ها اولین‌بار بوسیله شرکت نیسان استفاده گردید و بتدریج مورد استقبال بقیه خودروسازان نیز قرار گرفته است. در این نوع گیربکس انتقال نیرو توسط ۲ مخروط و یک تسمه فلزی یا پلیمری که مخروط ها را به هم متصل می‌نماید، صورت می‌گیرد. حرکت نسبی مخروط ها در راستای محورشان سبب تغییر نسبت دنده می‌گردد. مهمترین مزیت این نوع گیربکس‌ها، پیوستگی تعویض دنده می‌باشد لذا در لحظه تعویض دنده، خودرو تکان و افت دور کنتری دارد. سوزوکی کیزاشی و نیسان تیانا به این نوع گیربکس مجهز هستند.

این مطلب هم برای شما مفیده :
نگهداری گیربکس اتوماتیک ۲۰۱۹

گیربکس‌ CVT

۴٫ گیربکس‌ دوکلاچه DCT

جدیدترین نوع گیربکس‌های استفاده شده در خودروها که ابتدا به وسیله شرکت پورشه در خودروهای اسپرت استفاده گردید و بتدریج مورد استقبال خودروسازان قرار گرفته است. ساختار این نوع گیربکس شباهت بسیاری با گیربکس‌های معمولی دستی دارد با این تفاوت که این نوع گیربکس شامل ۲ گیرکبس مستقل (برای دنده های زوج و فرد) می‌باشد که هر کدام بطور مستقل به یک مجموعه کلاج متصل هستند. عمل تعویض دنده و کلاج‌گیری توسط عملگرهای الکترومکانیکی انجام میگیرد و کنترل و کنترل آنها به وسیله واحد پردازنده مخصوص گیربکس صورت می‌گیرد.

مهمترین مزیت این گیربکس‌ها افت انرژی کم و راندمان انتقال قدرت بالا می‌باشد. پیش بینی می‌شود در آینده استفاده از این نوع گیربکس در خودروها رشد بیش از پیش داشته باشد . گیربکس رنو کپچر از این نوع می‌باشد.

گیربکس‌ دوکلاچه DCT

آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک

این مطالب را هم بخوانید : هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک – گیربکس چیست ؟


مدیریت

مهندس کامپیوتر ، مشاور طراحی وب سایت و بهینه سازی وب سایت و کسب و کار اینترنتی

7 دیدگاه

seoupdate · می 4, 2020 در 10:27 ق.ظ

اطلاعات مفید و عالی

حامد · فوریه 4, 2020 در 12:14 ب.ظ

عالی بود ممنون از سایت خوبتون

حامد · ژانویه 22, 2020 در 12:46 ق.ظ

عالی بود ممنون از سایت خوبتون

حسین · ژانویه 19, 2020 در 10:13 ق.ظ

سلام نوع گیربکس ماشین بسترن B50F چی هست؟ ممنون میشم جواب بدید

Amin · اکتبر 22, 2019 در 8:59 ب.ظ

دمتگرم
میخوام کلاس اموزش بیام
لطفا راهنمایی
کنید

    myadmin · اکتبر 25, 2019 در 2:50 ب.ظ

    ما کلاس برگذار نمی کنیم

گیربکس کار · جولای 5, 2019 در 8:03 ق.ظ

ممنون بابت این پست خوبتون
میشه درباره اینکه آیا در توقف های کوتاه باید گیربکس اتوماتیک را در حالت خلاص قرار داد خیر بیشتر توضیح بدین ؟
ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *