نگهداری گیربکس اتوماتیک نکاتی دارد که با رعایت آنها میتوانید بر طول عمر گیربکس ماشین خود بیافزایید. اگر می خواهید از هزینه های گزاف تعمیرات گیربکس اتوماتیک در امان باشید، نگهداری گیربکس اتوماتیک را در برنامه خود قرار دهید و حتما این متن را بخوانید:

۱- روغن گیربکس را در فواصل معین چک کنید. در نگهداری گیربکس اتوماتیک تاثیر مهمی دارد. در بسیاری از ماشین ها، کامیون های سبک و ماشین های شاسی بلند، چک کردن روغن گیربکس به آسانی چک کردن روغن موتور است: در حالیکه موتور ماشین روشن باشد گیج اندازه گیری سطح روغن را بیرون بیاورید، گیج را با یک دستمال تمیز کنید و آن را سر جایش قرار دهید، کمی صبر کنید، سپس آن را بیرون بیاورید تا بتوانید میزان واقعی سطح روغن را مشاهده کنید. اگر سطح روغن از حد مشخص شده پایین تر باشد، احتمال نشتی روغن وجود دارد. روغن گیربکس باید به رنگ قرمز روشن بوده و علاوه بر شفاف بودن، نباید بوی بدی بدهد.

نگهداری گیربکس اتوماتیک

۲-از روغن مخصوص و مطابق با گیربکس ماشینیتان استفاده کنید. می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای ماشینتان، از نوع روغن گیربکسی که باید استفاده کنید مطلع شوید. یا به یک مکانیک متخصص در زمینه گیربکس مراجعه کنید، چرا که اگر از نوع صحیح روغن استفاده نکنید، احتمال آسیب رسیدن به جعبه دنده وجود دارد.

۳-سیستم خنک کننده موتور ماشینتان را سرویس کنید. همانطور که می دانید، سیستم خنک کننده موتور از بالا رفتنِ بیش از حدِ دمای موتور جلوگیری می کند، همین سیستم خنک کننده وظیفه پایین نگه داشتنِ دمای روغن گیربکس را نیز بر عهده دارد! در حقیقت اگر دمای موتور از حد مجاز بالاتر رود، قبل از موتور این گیربکس است که در معرض آسیب دیدن قرار خواهد گرفت، بنابر این توصیه می شود همیشه از سالم بودن سیستم خنک کننده ماشینیتان اطمینان حاصل کنید.

۴-هر چند وقت یکبار روغن گیربکس را تخلیه کنید. بهتر است تعویض روغن گیربکس توسط یک مکانیک متخصص در این زمینه انجام شود. می توانید برای اطلاع از بازه زمانی دقیق تخلیه روغن گیربکس به دفترچه راهنمای ماشینیتان مراجعه کنید، اما در حالت کلی توصیه می شود سالی یکبار روغن گیربکس ماشینیتان را تخلیه کنید. عمر روغن گیربکس به دو عامل بستگی دارد: ۱٫ دمای کارکرد ماشین ۲٫ مسافت پیموده شده.

نگهداری گیربکس اتوماتیک در سال ۲۰۱۹

۵-زمانیکه ماشین در حال حرکت است دنده را تعویض نکنید. اگر می خواهید دنده را از حالت “درایو یا D” به حالت “دنده عقب یا R” و یا بر عکس تغییر دهید، ماشین باید ایست کامل کرده باشد. اگر این کار را زمانیکه ماشین در حال حرکت است انجام دهید، گیربکس تحت فشار قرار می گیرد و به مرور زمان با مشکلی جدی مواجه خواهد شد.

این مطلب هم برای شما مفیده :
آسیب زدن به گیربکس اتوماتیک

۶-برای مدت طولانی با لاستیک زاپاس رانندگی نکنید. از رانندگی برای مدت طولانی با لاستیک زاپاسی که سایز آن با لاستیک های اصلی ماشین همخوانی نداشته و یا با لاستیک زاپاس موقت اکیدا خودداری کنید. این کار علاوه بر تحت فشار قرار دادنِ جعبه دنده، به قسمت های دیگر ماشین نیز صدمه می رساند (به طور مثال چرخ از تنظیم خارج می شود).

۷-هر چند وقت یکبار فیلتر گیربکس را تعویض کنید.  اگر گیربکس اتوماتیک ماشین شما فیلتر داشته باشد که در این صورت باید هر چند وقت یکبار تعویض شود. وجود فیلتر در گیربکس اتوماتیک بسته به برند و مدل ماشینی شما دارد. اکثر ماشین های جدید فیلتر گیربکس ندارند، اما اگر ماشینی شما در جعبه دنده فیلتر دارد، باید زمانیکه روغن گیربکس را تخلیه می کنید فیلتر گیربکس را هم تعویض کنید.

۸-یک نکته دیگر نگهداری گیربکس اتوماتیک این است که از ماشینیتان به عنوان یدک کش استفاده نکنید. اگر از ماشینیتان برای یدک کشیدنِ وزنی سنگین استفاده کنید (خصوصا در هوای گرم)، احتمال اکسید شدن و یا سوختن روغن گیربکس وجود دارد که نتیجه آن وارد شدن آسیب جدی به جعبه دنده خواهد بود.

۹-سالی یکبار برای چک کردن وضعیت گیربکس به تعمیرگاه مراجعه کنید.از نکات مهم نگهداری گیربکس اتوماتیک حداقل سالی یکبار به یک مکانیک متخصص در زمینه گیربکس مراجعه کنید تا مواردی مانند نشتی روغن و یا هر وضعیت غیر عادی دیگری را مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر این می توانید در فواصل زمانی معین سطح روغن گیربکس و رنگ و بوی آن را چک کنید تا از بروز هرگونه ایراد در گیربکس ماشینیتان جلوگیری به عمل آورید.

نگهداری گیربکس اتوماتیک

۱۰-پیش از حرکت کمی صبر کنید تا ماشین گرم شود. احتمالا تا به حال شما هم چنین تجربه ای داشته اید: بلافاصله پس از باز کردن درب ماشین پشت فرمان قرار گرفته و ماشین را روشن کرده اید، در کسری از ثانیه گیربکس را در حالت D قرار داده و با سرعت هر چه تمام تر شروع به حرکت کرده اید! توصیه می شود همیشه پس از روشن کردن ماشین چند دقیقه صبر کنید تا موتور گرم شود و سپس شروع به حرکت کنید، خصوصا در فصل زمستان.

این مطالب را هم بخوانید : هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک – سوالات متداول گیربکس


مدیریت

مهندس کامپیوتر ، مشاور طراحی وب سایت و بهینه سازی وب سایت و کسب و کار اینترنتی

1 دیدگاه

مخچه · فوریه 26, 2020 در 5:42 ب.ظ

واقعا؟

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *