گیربکس خودروی ۲۰۶ شبیه به قلب این خودرو عمل می کند. گیربکس ها وظیفه انتقال نیرو از موتور خودرو به چرخ های آن را به عهده دارد. و تعمیرات گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ طبیعتا به دانش و آگاهی بسیار و تجربه بالایی نیاز دارد. در این مقاله می خواهیم درباره تعمیر گیربکس این ماشین، دلایل خرابی گیربکس ۲۰۶ و موارد پیشگیری آن صحبت کنیم.

دلایل خرابی گیربکس و تعمیر گیربکس ۲۰۶

خودروی ۲۰۶ یکی از خودروهای تولید داخل است که در آن هم می توان از گیربکس های دستی استفاده کرد و هم می توان آن را به گیربکس های اتومات مجهز نمود. مهم ترین تفاوت گیربکس های اتومات با گیربکس های دستی در این است که در یک خودروی اتومات دیگر خبری از کلاچ و دسته دنده نیست و وظیفه تعویض دنده که سابقاً بر عهده راننده بود، به عهده یک سنسور داخلی گذاشته می شود. این سنسور مانند مغز متفکر خودرو عمل می کند و با توجه به سرعت و شتاب خودرو دنده مورد استفاده را کم یا زیاد می نماید. برای اینکه درباره خرابی گیربکس ها صحبت به عمل بیاوریم لازم است این دو نوع گیربکس را از همدیگر جدا کنیم و به صورت مجزا بررسی کنیم.

خرابی گیربکس های دستی

خرابی گیربکس های دستی ۲۰۶

پژو ۲۰۶ دستی یکی از تولیدات قدیمی شرکت فرانسوی پژو به حساب می آید که سال هاست در داخل کشور تولید می شود. این خودرو دارای شتاب خوبی است و در ساختمان خود از یک گیربکس پنج دنده بهره می برد. ساختمان کلی گیربکس های دستی به گونه ای است که از یک محوری مرکزی و تعدادی چرخ دنده تشکیل می شود. راننده در زمان رانندگی با توجه به سرعت دور موتور و شتاب خودرو می تواند تصمیم بگیرد که در حال حاضر از چه دنده ای برای حرکت خودرو کمک بگیرد. به خاطر ظاهر ساده گیربکس های دستی، خرابی آن ها نیز معمولاً دلایل ساده تری دارد. تعمیر گیربکس ۲۰۶ دستی ممکن است به یکی از دلایل زیر لازم شود.

اصطکاک بالا بین چرخ دنده های خودرو و در نتیجه ایجاد خوردگی در سطح چرخ دنده ها
خرابی سیستم کلاچ گیربکس که وظیفه مهمی در تعویض دنده دارد و ممکن است به مرور زمان دچار مشکل شود.
خرابی دسته دنده گیربکس که ممکن است به دلایلی رخ دهد.
مهم ترین اعضای گیربکس های دستی چرخ دنده ها و سیستم کلاچ آن است. گیربکس های دستی یک واحد هیدرولیک به حساب می آیند و به همین خاطر در زمان کار اصطکاک زیادی بین چرخ دنده های آن ها وجود دارد. برای کاهش این اصطکاک معمولاً از روغن گیربکس کمک گرفته می شود. این روغن ضمن روان سازی حرکت اجزای گیربکس، باعث خنک شدن اجزا نیز می شود. ضمن اینکه میزان خوردگی و زنگ زدگی اجزاء نیز کاهش می یابد. اگر روغن گیربکس به درستی وظیفه خود را انجام ندهد با ساییده شدن قطعات کل سیستم گیربکس دچار اختلال و خرابی می شوند.

دلایل خرابی و تعمیر گیربکس ۲۰۶ اتومات


خودروی پژو ۲۰۶ در حال حاضر به صورت دنده اتوماتیک نیز در شرکت های داخلی تولید می شود. ضمن اینکه ممکن است برخی از خریداران این خودرو خودشان تصمیم به تغییر گیربکس اتومات خودروشان بگیرند. خرابی گیربکس خودرو ۲۰۶ اتومات می تواند دلایل دیگری نیز بیش از آنچه درباره گیربکس های دستی گفتیم داشته باشد. از جمله اینکه وظیفه کنترل سرعت و دنده خودرو در این حالت به عهده کامپیوتر داخلی ماشین است. خود این سنسور یکی از اجزایی است که ممکن است به مرور زمان دچار خرابی شود و نیاز به تعمیر داشته باشد. اگر نگاهی به ساختمان داخلی گیربکس های اتومات بیاندازیم مشاهده می کنیم که در این سیستم همچنان با چرخ دنده ها و محور مرکزی نیز سروکار داریم. تنها تفاوت در گیربکس های اتومات وظیفه تغییر دنده است که به عهده سنسور و واحد کنترل کننده است. اجزایی که چرخ دنده ها را به کامپیوتر متصل می کنند نیز امکان دارد دچار مشکل و خرابی شوند.

این مطلب هم برای شما مفیده :
کنسول وسط پراید

تعمیر گیربکس ۲۰۶

تعمیر گیربکس ۲۰۶ مثل تعمیر دیگر گیربکس های اتومات حساسیت بالایی دارد. برای تعمیر گیربکس ۲۰۶، خصوصاً گیربکس های اتومات باید حتماً به تعمیرکاران با تجربه مراجعه کنید. تعمیرکارانی که تجربه و دانش لازم را در رابطه با گیربکس های اتومات و ساز و کارهای آن ها داشته باشند. ضمن اینکه گیربکس خودرو در هر دوره استفاده نیاز به بازبینی و سرویس شدن دارد. این سرویس شدن گیربکس شامل تعویض روغن گیربکس و تعویض فیلتر گیربکس می شود. اهمیت تعویض این دو مورد زمانی مشخص می شود که بدانید قطعات داخلی گیربکس ها حساسیت بالایی دارند و به خاطر اصطکاک بالای قطعات امکان دارد به مرور زمان دچار خوردگی و خرابی شوند. میزان خوردگی ها اگر بالا باشد در دراز مدت می تواند موجب از کار افتادن کامل گیربکس گردد؛ که در این حالت هزینه بالایی را به راننده تحمیل خواهد کرد. البته هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک بستگی به نوع ماشین دارد و اگر قصد دارید بیشتر بدانید با شماره تعمیرگاه حسنلو (٠٩١٢١۵٠۴۴۶٠) در تماس باشید.

موارد پیشگیری قبل از تعمیر گیربکس ۲۰۶

موارد پیشگیری قبل از تعمیر گیربکس ۲۰۶

هر وسیله مکانیکی و یا الکتریکی در هنگام استفاده نیاز به مراقبت و سرویس شدن دارد. اگر به شکل مناسبی از یک وسیله استفاده شود احتمال خراب شدن آن نیز کاهش می یابد. ساختمان گیربکس ها به گونه ای است که در صورت استفاده ناصحیح از آن ها می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به راننده خودرو وارد کند. در حقیقت برخی از نکات وجود دارد که در صورت رعایت آن ها احتمال خرابی گیربکس خودروی شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. در ادامه می توانید با نکاتی آشنا شوید که شما را از تعمیر گیربکس ۲۰۶ بی نیاز می کند:

توجه به سر و صداهای زائد: اگر در هنگام رانندگی با خودرو متوجه صداهایی از سمت گیربکس شدید که غیر طبیعی به نظر می رسید، لازم است در سریع ترین زمان ممکن به یک تعمیرکار خودرو مراجعه کنید.
توجه به تقه های ناگهانی: در گیربکس های اتومات اصطلاحی وجود دارد به نام تقه زدن تقه خوردن، که به تکان های ناگهانی خودرو در زمان تعویض دنده گفته می شود. این اتفاق اگر زمانی رخ دهد، به این معناست که احتمال خرابی گیربکس بسیار بالاست.
استفاده از روغن گیربکس مناسب: گیربکس ها روغن های متناسب با خود را دارند. برای اینکه گیربکس شما کمتر دچار مشکل شود باید از روغنی در آن استفاده کنید که متناسب با خود اوست. برای پی بردن به روغن گیربکس مناسب می توانید از دفترچه راهنمای گیربکس و مشورت تعمیرکاران مجرب کمک بگیرید.
بازبینی سطح روغن گیربکس: برای بازبینی میزان روغن گیربکس و چک کردن سلامتی آن یک دوره زمانی مشخص در نظر بگیرید. سطح روغن گیربکس را چک کنید و اگر رنگ روغن قهوه ای سوخته بود به تعمیرکار مراجعه کنید.


مدیریت

مهندس کامپیوتر ، مشاور طراحی وب سایت و بهینه سازی وب سایت و کسب و کار اینترنتی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *