در دنیای امروز، در پارکینگ هر خانه ای چندین اتوموبیل وجود دارد. هر یک از این اتوموبیل ها شامل هزینه نگهداری می باشند. بنابراین لازم است که روش های نگهداری خودرو را بدانیم تا کمترین هزینه و حداقل خرابی برای خودروی ما اتفاق بیفتد. خصوصاً داشتن آگاهی از نحوه ی نگهداری خودرو در فصل زمستان امری حیاتی است که در این مقاله به آن می پردازیم.

چگونه در فصل زمستان بهتر از خودرو نگهداری کنیم؟

این روزها با سرد شدن هوا در فصول پاییز و زمستان بهتر است نکاتی را رعایت کنیم تا کمتر گذرمان به تعمیرگاه خودرو بیافتد. چرا که در هوای سرد، خودرو باید با این شرایط جوی هماهنگ باشد تا بتواند به خوبی برایتان کار کند.

در ادامه به این نکات مهم مراقبت از اتوموبیل در فصول سرد سال می پردازیم.

۱- گرم کردن خودرو پیش از حرکت

باور غلطی وجود دارد که رانندگان فکر می کنند برای گرم کردن پیشرانه در هوای سرد، خودرو باید چند دقیقه بطور درجا و ثابت کار کند. در صورتی که بهترین روش برای گرم کردن پیشرانه پس از استارت زدن خودرو، حرکت آرام آرام می باشد.

برای این کار می ­توانید با دنده سنگین ابتدا چند دقیقه حرکت کنید. اما حرکت پر گاز نداشته باشید. پس از اینکه پیشرانه گرم شد، می ­توانید سرعت خود را افزایش دهید.

با رعایت این مورد گرما به آرامی بین اجزای پیشرانه منتقل می گردد و مصرف سوخت کمتری نیز خواهید داشت.

گرم کردن خودرو در دمای سرد
گرم کردن خودرو

۲-باد تایرها

حجم باد تایرها با گرم و سرد شدن هوا کم و زیاد می شود و این مستلزم چک کردن آن ها بطور دوره ­ای می باشد.

همانطور که می دانید در تابستان حجم باد تایرها افزایش یافته و فشار تایرها گاها می تواند موجب ترکیدن آنها گردد. بالعکس در فصول سرد، حجم باد تایرها کاهش می یابد و ممکن است به نظر بیاید که لاستیک ها کم باد هستند.

توصیه می شود در زمستان حتماٌ بطور مرتب باد تایرها را تنظیم نمایید. چرا که کم بودن حجم باد تایرها عملکرد ترمز را در جاده های لغزنده و بارانی کاهش داده و همچنین سبب افزایش مصرف سوخت نیز می گردد.

بررسی تایر ها در دمای پایین
بررسی تایر ها

۳-سلامت باتری

یکی از قطعاتی که قدرت و کارایی ­اش در هوای سرد کاهش پیدا می کند، باتری خودرو است. به همین علت اکثراً در صبح­ های زمستانی با مشکل روشن نشدن یا به سختی روشن شدن خودرو روبرو می­ شویم. از این رو در پاییز و بخصوص زمستان، باتری نسبت به سایر اجزا نیاز به مراقبت بیشتری خواهد داشت.

در دمای صفر درجه سانتی­گراد، قدرت باتری برای استارت خودرو حدوداً به نیم کاهش پیدا می­ کند. تا حدی که اگر باتری ضعیف باشد ممکن است توانایی استارت زدن زمانی که خودرو کل شب در سرما بوده و موتور کاملا سرد است را نداشته باشد.

تعویض باتری یا شارژ باتری های خودرو برای استارت بهتر
باتری خودرو

یک نکته ­ی بزرگ برای سالم نگه داشتن باتری خودرو در زمستان، شارژ نگه داشتن آن است.

فرض کنید اتوموبیل خود را برای زمان طولانی در هوای صفر درجه سانتی­گراد قرار داده ­اید. وقتی که قصد روشن کردن آن را دارید باید حداقل ۱۵ دقیقه به پیشرانه اجازه دهید که کار کند تا از شارژ بودن باتری مطمئن شوید.

این مطلب هم برای شما مفیده :
چگونه کولر ماشین را خنک تر کنیم

۴-چک کردن روغن موتور

یکی از عوامل کار کردن صحیح موتور خودرو، استفاده از روغن موتور مناسب و مرغوب می باشد. این امر به حدی مهم است که روغن موتور را به خونی که در رگ های موتور جاری و در حرکت است، تشبیه نموده اند.

چک کردن روغن خودرو
روغن خودرو

عموماً بهتر است که در فصول سرد از روغن های رقیق تر و در فصول گرم از روغن های غلیظ تر استفاده گردد. با این کار میتوانیم از هزینه نگهداری خودرو بکاهیم.

۵-ضد یخ فراموش نشود!

یکی از نکات مهم و آسان مراقبت از خودرو در فصل زمستان، استفاده از ضد یخ می باشد. جهت جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور خودرو در ابتدای زمستان توصیه می شود که حتما از ضد یخ استفاده کنید. این کار بسیار ساده، می تواند کمک بزرگی به خودروی شما کند تا در روزهای سرد زمستان اذیت نشوید.

۶-چک کردن مایعات موتور

منظور از مایعات موتور همان روغن هیدرولیک، ضد یخ، روغن موتور و روغن گیربکس می باشد.

همانطور که می دانید در زمستان باید حدودا ۱۰ دقیقه ای به خودرو اجازه ی کار کردن دهید تا این مایعات به خوبی در همه ی قسمت ها گردش کند. زیرا سرمای هوا سبب فشرده و غلیظ شدن این مایعات می گردد که در این صورت ممکن است مایعات گردش خوبی به قسمت های مختلف نداشته باشند.

۷-معاینه فنی

پس از کنترل کردن مواردی که در بالا ذکر شد، در نهایت جهت اطمینان بیشتر سعی کنید خودروی خود را به معاینه فنی برده تا تمامی سیستم ها، اجزا و قطعات آن مانند ترمز، چراغ ها، رادیاتور و … توسط فردی ماهر نیز بررسی گردد و اگر احیاناً موردی وجود داشته که از چشم شما به دور مانده است را به شما اطلاع دهد.

معاینه فنی و بررسی کلی خودرو
معاینه فنی

همگی می دانیم که مراقبت از خودرو بسیار با اهمیت است. خودروها هم مانند انسان ها باید به درستی و به موقع تغذیه شوند. همچنین هر چند وقت یکبار جهت معاینه به متخصص مراجعه کنند. با این کار از سلامت آن ها اطمینان حاصل می گردد و میتوان از آن ها حداکثر بهره را برد.

نتیجه گیری

توجه به این عوامل بخصوص در فصل زمستان نیز امری ضروری تلقی می گردد تا با توجه به شرایط جوّی این فصل، سازگاری لازم با این شرایط جدید برای خودرو فراهم گردد. همانطور که پیش تر گفته شد، رعایت و بررسی چند مورد توسط دارنده ی خودرو می تواند مثمر ثمر باشد و نیاز به تخصص خاصی نخواهد داشت.

با رعایت موارد نگهداری خودرو در فصل زمستان، رانندگی آسوده و بدون دردسر را در این فصل تجربه کنید.

مطالب مربوط به هزینه های نگهداری خودرو: هزینه تعمیر خودرو سمندهزینه تعمیر خودروی پراید


مدیریت

مهندس کامپیوتر ، مشاور طراحی وب سایت و بهینه سازی وب سایت و کسب و کار اینترنتی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *