سوالات متداول گیربکس

سوالات متداول گیربکس

تبلیغات
  1. ریپ زدن موتوردر حال حرکت
  2. لاستیکها در دو لبه بیش از مرکز خورده می شوند
  3. لاستیکها در مرکز بیش از لبه ها خورده می شوند
  4. لاستیکها در یک لبه بیش از لبه دیگر خورده می شوند
  5. چرخها در حین رانندگی لرزش دارند
  6. از گیربکس صدای غیر عادی شنیده می شود
  7. صدای وز وز از جعبه دنده شنیده می شود
  8. دنده از جا می پرد
  9. کلاچ سر می خورد
  10. پدال کلاچ به نظر معمولی است ولی دنده نمی توان عوض کرد
  11. دنده کم کردن سخت شده است
  12. تعویض دنده مشکل است
  13. کلاچ به راحتی پایین می رود ولی دنده ها عوض نمی شوند
  14. لرزش در گیربکس
  15. چگونه گرم کردن گیربکس شویم
  16. علت صدای زوزه از گیربکس چیست؟
  17. نشتی از گیربکس از کجا رخ میدهد
  18. بیرون پریدن دنده یا خلاص شدن خودبخود دنده
  19. مشکل در تعویض دنده یا بد جا رفتن دنده
  20. علت گیر کردن دنده در موقع تعویض چیست؟
  21. علائم تاب داشتن ماهک در تعویض دنده ها چیست؟
  22. علت کلی صدای گیربکس چیست؟
  23. علائم خوردگی دنده های گیربکس چیست؟
  24. علائم خرابی بلبرینگ های گیربکس چیست؟
  25. علت بیرون زدن دنده چیست؟
  26. گیربکس چیست

ریپ زدن موتوردر حال حرکت

روشن شدن موتور و حرکت آن بدون مشکل است ولی هنگامیکه سعی می کنید با سرعت ثابت حرکت کنید، موتور بد کار می کند. مشاهده می کنید که عملکرد موتور هنگامیکه گرم و سرد است متفاوت است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اگر خودروی شما دارای کاربراتور است، دهانه آن ممکن است تنظیم نباشد و یا خراب شده باشد.
موتور ممکن است خیلی داغ شده باشد.
تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است در فشار خیلی کمی کار کند.
زمانبندی احتراق ممکن است غلط باشد.
ممکن است مشکل احتراق وجود داشته باشد.
ممکن است مشکلی در کامپیوتر کنترل کننده خودرو وجود داشته باشد.
فیلتر بنزین ممکن است که گرفتگی داشته باشد.
مبدل گشتاور در گیربکس ممکن است که در زمان صحیحی قفل نکند یا سر بخورد .
ممکن است نشت در سیستم واکیوم وجود داشته باشد.
موتور ممکن است مشکل مکانیکی داشته باشد.
سوپاپ Egr ممکن است گیر کرده باشد.
اکسل ها ممکن است شل شده باشند یا خوردگی داشته باشند.
انژکتور های سوخت ممکن است کثیف شده باشند.

این مطلب هم برای شما مفیده :
گیربکس
برگشت به لیست سوالات

لاستیکها در دو لبه بیش از مرکز خورده می شوند

متوجه می شوید که لاستیکها در دو لبه خیلی بیشتر خورده شده اند ولی در مرکز خوب هستند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
فشار چرخ ها خیلی کم است.
چرخها به اندازه کافی جابجا نشده اند.

این مطلب هم برای شما مفیده :
گیربکس
برگشت به لیست سوالات

لاستیکها در مرکز بیش از لبه ها خورده می شوند

متوجه می شوید که لاستیکها در مرکز خیلی بیشتر خورده شده اند ولی لبه ها خیلی بهتر بنظر می رسند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
فشار چرخ ها خیلی زیاد است.
چرخها به اندازه کافی جابجا نشده اند.

این مطلب هم برای شما مفیده :
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

لاستیکها در یک لبه بیش از لبه دیگر خورده می شوند

متوجه می شوید که لاستیکها در لبه درونی یا بیرونی خیلی بیشتر خورده شده اند.لبه دیگر و مرکز خیلی سالم تر بنظر می رسند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
مشکلات میزان فرمان، فاصله زیاد بین چرخها.
مشکلات میزان فرمان،عدم موازی بودن .

این مطلب هم برای شما مفیده :
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

چرخها در حین رانندگی لرزش دارند

در حین رانندگی، در فرمان احساس لغزش می کنید که بنظر می رسد از چرخها منتقل می شود. هرچه این ارتعاشات بیشتر باشد، مشکل بدتر است.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
چرخها به بالانس احتیاج دارند.
چرخها خورده شده اند.
چرخ کج و یا خراب شده است.
پیچهای چرخ شل شده اند.
قسمت هایی در فرمان خورده شده و یا خراب شده است.

این مطلب هم برای شما مفیده :
آموزش ساخت گیربکس
برگشت به لیست سوالات

از گیربکس صدای غیر عادی شنیده می شود

هرگاه که رو به جلو و یا عقب شروع به حرکت می کنید، صدای جیغی از خودرو به گوش می رسد. با رانندگی بیشتر، این صدا بیشتر می شود. در حالت خلاص این صدا شنیده نمی شود. مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن گیربکس کم شده است.
روغن گیربکس کثیف شده است.
دردرون گیربکس خرابی ایجاد شده است.
مبدل گشتاور خراب شده است.
فیلتر روغن کثیف شده است.
فلایویل شل شده است و یا خراب شده است

این مطلب هم برای شما مفیده :
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
این مطلب هم برای شما مفیده :
مقایسه گیربکس دستی و اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

صدای وز وز از جعبه دنده شنیده می شود

هرگاه که در دنده جلو و یا عقب حرکت می کنید، صدای وزوزی شنیده می شود. این صدا هنگامیکه در حالت پارک یا خلاص هستید شنیده نمی شود و با مدتی رانندگی، این صدا از بین می رود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن گیربکس خیلی کم است.
روغن گیربکس کثیف شده است.
در درون گیربکس مشکلی پدید آمده است.
مبدل گشتاور خراب شده است.

این مطلب هم برای شما مفیده :
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

دنده از جا می پرد

تعویض دنده ها خوب انجام می شود ولی با گاز دادن ، دنده از جا می پرد و به وضعیت خلاص در می آید.این مشکل به تدریج بد تر می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
درون گیربکس مشکلی ایجاد شده است.
اتصال گیربکس احتیاج به تنظیم دارد

این مطلب هم برای شما مفیده :
گیربکس
برگشت به لیست سوالات

کلاچ سر می خورد

پدال کلاچ را فشار می دهید و دنده عوض می کنید ، سرعت موتور زیاد می شود ولی سرعت خودرو تغییر نمی کند. بنظر می رسد که کلاچ سر می خورد و درست چسبندگی ندارد. سر خوردن بیشتر باعث آسیب رساندن به سیستم کلاچ می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
کلاچ باید تنظیم شود.
صفحه کلاچ فرسوده شده است.
صفحه کلاچ روغنی شده است.
اتصال کلاچ گیر کرده است.

این مطلب هم برای شما مفیده :
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

پدال کلاچ به نظر معمولی است ولی دنده نمی توان عوض کرد

پدال کلاچ را فشار می دهید ولی دنده را نمی توانید عوض کنید.سعی نکنید که با زور دنده را عوض کنید. این مشکل معمولا ناگهانی صورت می گیرد.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اتصال گیربکس گیر کرده است.
در گیربکس مشکل درونی ایجاد شده است.
کلاچ ممکن است که رها نکند.

این مطلب هم برای شما مفیده :
گیربکس
برگشت به لیست سوالات

دنده کم کردن سخت شده است

با گاز ندادن، دنده اتوماتیک خودرو شما معکوس های ناگهانی می دهد و روان کار نمی کند.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
اتصال گیربکس از تنظیم خارج شده است و یا خراب شده است.
میزان روغن در گیربکس درست نیست.
در گیربکس مشکل درونی ایجاد شده است.
مشکلی در موتور ایجاد شده است.
در سیستمهای کنترل گیربکس الکترونیکی مشکلی ایجاد شده است.

این مطلب هم برای شما مفیده :
آموزش ساخت گیربکس
برگشت به لیست سوالات

تعویض دنده مشکل است

هنگامیکه موتور گرم است و دنده را عوض می کنید، احساس برخورد آهن در گیربکس می کنید. گاهی تعویض دنده خیلی مشکل می شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
روغن گیربکس کم شده است.
روغن گیربکس کثیف شده است.
در گیربکس مشکل درونی ایجاد شده است.
سرعت گاز ندادن موتور خیلی بالا است.
اتصالات CV یا U خودرو شما فرسوده شده اند.
اتصال گیربکس از تنظیم خارج شده است و یا خراب شده است.

این مطلب هم برای شما مفیده :
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

کلاچ به راحتی پایین می رود ولی دنده ها عوض نمی شوند

پدال کلاچ را فشار می دهید و پدال به زمین می رسد. با اینکه پدال به زمین رسیده است ولی شما هنوز نمی توانید دنده ها را عوض کنید. این مشکل در برخی خودرو ها ممکن است ناگهانی صورت گیرد و در برخی به تدریج.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
کابل اتصال کلاچ خراب شده است.
کابل اتصال کلاچ قطع شده است.
در مدار هیدرولیک کلاچ روغن تمام شده است.
در مدار هیدرولیک کلاچ نشت وجود دارد.

این مطلب هم برای شما مفیده :
آموزش ساخت گیربکس
برگشت به لیست سوالات

لرزش در گیربکس

خرابی دسته های گیربکس و یا نصب نادرست این بخش می تواند منجر به لرزش غیر عادی آن حین کارکرد شود. در این هنگام باید هم اتصالات گیربکس به شاسی و هم اتصالات گیربکس به موتور خودرو را بررسی کرد. همچنین در خودروهای دیفرانسیل عقب، لرزش در بخش هایی چون دیفرانسیل و محورها و یا گاردان، به راحتی به گیربکس منتقل می شود و راننده این لرزش را در دسته دنده حس خواهد کرد. خرابی چهار شاخ و یا تاب داشتن گاردان از رایج ترین علل آن است. آسیب دیدن بلبرینگ ها و یا چرخ دنده های داخل گیربکس نیز می تواند منجر به لرزش غیر عادی آن شود.

این مطلب هم برای شما مفیده :
گیربکس

همچنین در خودروهای دیفرانسیل جلو، تاب داشتن و خرابی پلوس های چرخ نیز منجر به لرزش در گیربکس خواهد شد که معمولاً این لرزش در سرعت های خاصی به بعد، کمرنگ تر می شود و بیشترین میزان آن را می توان در دورهای پایین و حین شتاب گیری های میانی در سرعت های زیر ۸۰ کیلومتر مشاهده کرد.

این مطلب هم برای شما مفیده :
گیربکس
برگشت به لیست سوالات

چگونه گرم کردن گیربکس شویم

یکی از کارکردهای هر روانکاری چه در موتور و چه گیربکس، خنک کاری آنها است. روانکار با دریافت و انتقال حرارت تولید شده، اقدام به خنک کاری پیشرانه یا گیربکس خواهد کرد. در نتیجه کمبود واسکازین موجود در جعبه دنده می تواند منجر به گرم کردن آن شود. همچنین ایجاد بار بیش از حد روی گیربکس در نتیجه انتخاب نادرست دنده نیز منجر به بالا رفتن دمای آن می شود.

این مطلب هم برای شما مفیده :
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

علت صدای زوزه از گیربکس چیست؟

ایجاد صدا از گیربکس می تواند ناشی از تیز شدن دنده ها به خاطر کارکرد بالای آنها باشد. در این حالت اگر میزان تیز شدن بیش از حد نباشد، می توان با سنگ زدن این عیب را رفع کرد و در غیر این صورت باید دنده ها را تعویض کرد. همچنین کم بودن روانکار داخل گیربکس و یا کیفیت نامناسب آن نیز می تواند منجر به تولید صدای اضافی شود. لق شدن محورهای داخلی گیربکس و خرابی دنده زیر نیز باعث تولید صدای اضافی در گیربکس خواهد شد.

این مطلب هم برای شما مفیده :
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

نشتی از گیربکس از کجا رخ میدهد

نشتی از گیربکس از سه نقطه می تواند رخ دهد که البته نوع گیربکس و سیستم حرکتی خودرو که از نوع دیفرانسیل عقب باشد و یا جلو نیز در این میان بی تاثیر نخواهد بود. این نشتی می تواند از پیچ تخلیه آن باشد و یا از درب بالای گیربکس که در نتیجه زیاد بودن روانکار داخل آن خواهد بود و یا از دو انتهای جعبه دنده، که در همه موارد باید با تعویض آب بندها و واشرهای قسمت معیوب، به رفع این عیب پرداخت.

این مطلب هم برای شما مفیده :
مقایسه گیربکس دستی و اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

بیرون پریدن دنده یا خلاص شدن خودبخود دنده

گاهی مواقع سائیده شدن دنده ها باعث می شود تا دنده بطور خودبخود حین حرکت و در زمانی که معمولاً باری روی گیربکس نیست، از جای خود خارج شود. همچنین سائیده شدن کشویی و یا ایراد در بلبرینگ های سر و ته گیربکس و در نتیجه شل بودن آنها، نیز می تواند منجر به بروز این حالت شود. از دیگر دلایل بیرون پریدن دنده باید به خوردگی در خارها و بوش های داخلی دنده ها نیز اشاره کرد.

اگر اتومبیل شما به تازگی از تعمیرگاه خارج و به این مشکل دچار شده است، به احتمال زیاد تعمیرکار، گیربکس را به صورت اصولی نصب نکرده و همراستا نیست.

این مطلب هم برای شما مفیده :
گیربکس
برگشت به لیست سوالات

مشکل در تعویض دنده یا بد جا رفتن دنده

اگر از سلامت بخش کلاچ مطمئن هستید باید علت مشکل در تعویض دنده را در مجموعه گیربکس جستجو کنید. این ایراد می تواند ناشی از خرابی و خشک شدن میله بندی های لیور دنده تا گیربکس باشد که به اهرم بندی دنده مشهور است. گاهی مواقع لقی اتصالات این بخش که در دسته دنده با بازی زیاد آن کاملاً مشهود است منجر به بروز این حالت می شود. ضمن اینکه خرابی ماهک ها و بیرون پریدن آنها نیز منجر به لقی غیر قابل قبول دسته دنده شده و جا رفتن دنده را با مشکل روبرو خواهد کرد و حتی می تواند منجر به عدم جا رفتن دنده نیز شود. چرا که در این حالت عملاً اتصالات و ارتباط فیزیکی دسته دنده و گیربکس قطع شده است.

این مطلب هم برای شما مفیده :
مقایسه گیربکس دستی و اتوماتیک

از دلایل دیگر بد جا رفتن دنده که معمولاً با صدا نیز همراه خواهد بود می تواند ناشی از خرابی کشویی های دنده و یا سائیدگی دنده برنجی ها باشد. خرابی هر کدام از این دو قطعه، منجر به درگیری نادرست دنده های انتخابی خواهد شد که در نتیجه آن، دنده بد جا خواهد رفت. از دلایل دیگر بروز این اتفاق می توان به کمبود و یا مرغوب نبودن روانکار داخل گیربکس نیز اشاره کرد.

این مطلب هم برای شما مفیده :
مقایسه گیربکس دستی و اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

علت گیر کردن دنده در موقع تعویض چیست؟

کج بودن ماهک ها است.

این مطلب هم برای شما مفیده :
مقایسه گیربکس دستی و اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

علائم تاب داشتن ماهک در تعویض دنده ها چیست؟

  • جا نرفتن راحت دنده
  • بیرون زدن دنده ها به علت درگیر نشدن کامل
این مطلب هم برای شما مفیده :
آموزش ساخت گیربکس
برگشت به لیست سوالات

علت کلی صدای گیربکس چیست؟

  • خوردگی دنده ها
  • خرابی بلبرینگ های گیربکس
  • تیز کردن دنده ها
  • نداشتن واسکازین

تعویض روغن گیربکس که به واسکازین معروف است، باید به موقع انجام شود. زیرا این کار موجب روان کار کردن گیربکس و سلامت آن می شود.

این مطلب هم برای شما مفیده :
آموزش ساخت گیربکس
برگشت به لیست سوالات

علائم خوردگی دنده های گیربکس چیست؟

ایجاد صدای گیربکس

این مطلب هم برای شما مفیده :
آموزش ساخت گیربکس
برگشت به لیست سوالات

علائم خرابی بلبرینگ های گیربکس چیست؟

  • ایجاد صدای گیربکس
  • بیرون زدن دنده ها
این مطلب هم برای شما مفیده :
آموزش ساخت گیربکس
برگشت به لیست سوالات

علت بیرون زدن دنده چیست؟

  • خورده شدن کشویی ها
  • خوردگی فنر ساچمه ها
  • تاب داشتن ماهک ها
  • خرابی بلبرینگ شفت ها
  • خوردگی زیاد از حد دنده ها
این مطلب هم برای شما مفیده :
مقایسه گیربکس دستی و اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات

گیربکس چیست

گیربکس یا جعبه دنده، دستگاهی است که با عوض کردن دنده های آن، قدرت و سرعت موتور کم یا زیاد می شود.گیربکس دارای اهرم تعویض دنده است که این اهرم (دسته دنده) در جلوی راننده قرار دارد و بوسیله آن راننده با توجه به وضعیت جاده، سرعت و قدرت اتومبیل را کم یا زیاد می کند.
داخل گیربکس دنده های بزرگ و کوچک (چرخ دنده ها)، شفت کلاچ، شفت اصلی میل گاردان، محور همیشه گرد، محور مربوط به دنده ی عقب و چهار عدد محور دیگر قرار دارد.اصول کار در گیربکس به این ترتیب است که یک دنده گرداننده (به نام دنده محرک) با دنده دیگری که اندازه ی دندانه های آن با محرک مساوی نمی باشد درگیر می شود. با حرکت دسته دنده و گرفتن کلاچ، دو دنده (یکی بزرگتر و دیگری کوچکتر) با هم درگیر می شوند و دنده محرک در جهت عقربه های ساعت و دنده ی متحرک در جهت عکس عقربه های ساعت گردش می کنند.
اگر دنده کوچک تر دنده بزرگتری را بگرداند، دنده بزرگ قدرت بیشتر و سرعت کمتری دارد و بالعکس اگر دنده بزرگ، دنده کوچکتری را به گردش در آورد قدرت دنده کوچک، کمتر و سرعت آن بیشتر می شود. راننده با استفاده از این خاصیت و با توجه به وضعیت جاده دنده مناسبی را با دنده دیگری درگیر می کند تا به موتور فشار بیش از حد معین وارد نشود.
گیربکس دو نوع است گیربکس معمولی (دستی) و گیربکس اتوماتیک. در بعضی از اتومبیل ها دسته دنده بغل فرمان قرار دارد و در اکثر اتومبیل ها دسته دنده در سمت راست راننده روی گیربکس بسته شده است. برای اینکه دنده ها به راحتی جا بروند (عوض شوند) از دنده برنجی (جعبه سنکرونیزه) استفاده می شود. خاصیت دنده سنکرونیزه این است که دور دنده ها را هماهنگ نموده و هنگام تعویض دنده بدون اینکه دنده صدا بدهد راحت جا می رود.

این مطلب هم برای شما مفیده :
هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک
برگشت به لیست سوالات
تبلیغات

نظر خود را بنویسید