یکی از عمده مسائلی که صاحبان خودرو با آن مواجه هستند، کم شدن آب رادیاتور است. این افراد همیشه جویای علت این اتفاق هستند و به دنبال پیدا کردن راه حلی مناسب برای آن می گردند.

در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که دلایل این اتفاق را به راحتی پیدا کنید و راه حل مناسب با آن را بیابید.

چرا خودرو جوش می آورد؟

گرم شدن بیش از حد اجزای داخلی یکی از مشکلاتی است که عموماً برای خودروها ممکن است پیش بیاید.

کیلومتر در نقطه جوش خودرو
نقطه جوش خودرو

همانطور که می دانید دمای داخل محفظه ی موتور خودروها بالاست. علت این افزایش دما، احتراق سوختی است که در موتور انجام می شود. زیرا انفجار ناشی از احتراق سوخت گرما تولید می کند. چنانچه گرمای این انفجار کنترل نگردد، ممکن است خرابی های دردسرساز و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

از این رو وجود یک سیستم خنک کننده در خودرو امری بسیار حیاتی به شمار می رود.

سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده ی خودرو شامل اجزای مختلفی است. این اجزاء عبارتند از:

  • رادیاتور
  • فن خنک کننده
  • مجاری آب
  • ترموستات
  • واتر پمپ
  • منبع انبساط
سیستم خنک کننده
لوله آب از رادیاتور به موتور

بطور کلی رادیاتور یکی از مهم ترین اجزای خودرو بشمار می رود. می توان گفت وجود هرگونه خلل در آن، تهدیدی جدی برای سیستم خنک کننده و در نهایت برای خودرو محسوب می گردد.

از آنجایی که رادیاتور موضوع اصلی این بحث می باشد، پرداختن به سایر اجزای این سیستم از حوصله بحث خارج است.

نقش رادیاتور چیست؟

همانطور که گفته شد گرمای تولید شده حاصل از احتراق سوخت در موتور باید حتما کنترل شود تا خسارات سنگینی به بار نیاید.

رادیاتور، قلب سیستم خنک کننده است!

بطوریکه اگر از کار بیفتد کل سیستم خنک کننده مختل می گردد.

پنل رادیاتور در حال جایگزاری
رادیاتور

وظیفه ی رادیاتور، کنترل این حرارت می باشد؛ چرا که دمای داخل موتور، نه باید خیلی بالا باشد و نه خیلی پایین. زیرا هر دو حالت عملکرد خودرو را با اشکال مواجه می کند.

رادیاتور مخزنی از جنس آلومینیوم می باشد که رسانای ایده­آل برای گرما است. کنترل حرارت موتور توسط رادیاتور از طریق کنترل دمای مایع جاری در مجاری موتور صورت می گیرد. دمای مناسب مایع موتور حداقل ۹ درجه و حداکثر ۸۰ درجه سانتی گراد می باشد.

نحوه ی کارکرد رادیاتور:

کار رادیاتور خنک کردن مایع موجود در موتور است. بدین صورت که در فصول سرد، گرمایی که از موتور گرفته را به سیستم بخاری داده و در فصول گرم، این گرما با هوای بیرون مبادله می گردد.

تا اینجا متوجه شدیم که در سیستم خنک کننده، باید مایعی وجود داشته باشد. این مایع گرمای موتور را به سمت رادیاتور منتقل می کند. رادیاتور هوای بیرون را می دمد و مایع گرم را خنک می کند. سپس بعد از اینکه مایع به دمای مناسب رسید، مجدداً به موتور باز می گردد.

فرایند کارکردن رادیاتور با موتور و چرخه
نحوه کارکردن رادیاتور

این چرخه همواره ادامه دارد تا موتور خودرویتان بیش از حد گرم یا سرد نشود.

حال این سوال پیش می آید که اگر این مایع وجود نداشته باشد چه؟!

در صورت فقدان این مایع در سیستم خنک کننده، گرمای موتور به رادیاتور منتقل نمی شود و عملکرد موتور بدلیل شدت گرمای خیلی بالا مختل می گردد.

جالب است بدانید که اگر این مایع وجود نداشته باشد، رادیاتور عملاً هیچ کاربردی نخواهد داشت.

مناسب ترین مایع برای خنک کردن موتور

خوب است بدانید مخلوطی متناسب از آب مقطر و ضد یخ می تواند بهترین ترکیب برای این عمل باشد. مقدار متناسب این ۲ ماده در این ترکیب، طبق دستورالعمل محصول مورد نظر مشخص می شود. اما اگر دستورالعمل آن در دسترس نبود، می توانید از این ترکیب با نسبت مساوی استفاده نمایید.

چرا آب مقطر و ضد یخ؟!

آب مقطر به دلیل اینکه املاح ندارد پس احتمال رسوب نیز ندارد. اما ۲ مشکلی که برای آب مقطر وجود دارد این است که در نقطه ی انجماد و نقطه ی جوش، دچار یخ زدگی و به جوش آمدن خواهد شد.

این مطلب هم برای شما مفیده :
روشن شدن چراغ چک

افزودن ضد یخ به این ترکیب برای حل این مشکل می باشد. ضد یخ ها هم از منجمد شدن و هم از به جوش آمدن جلوگیری می کنند.

ضد یخ برای رادیاتور
ضد یخ برای رادیاتور

مقدار این مایع نیز نباید بیشتر یا کمتر از اندازه ی مشخص شده باشد.

علت کم شدن مایع رادیاتور

پیش تر به این موضوع پرداخته شد که کوچک ترین اختلال در سیستم خنک کننده ی خودرو می تواند خسارات و عواقب جبران ناپذیری به بار آورد.

یکی از موارد مهمی که عملکرد این سیستم را با اشکال مواجه می کند، کم شدن آب است. کاهش آب رادیاتور باعث می­شود که موتور آنقدر که باید، خنک نشود و منجر به سوختن سرسیلندر می شود که هزینه تعمیر یا تعویض آن هزینه ای گزاف است.

مهم­ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور عبارت است از:

  • سوراخ شدن
  • نشتی در اتصالات
  • اشکال در ترموستات
  • نشتی آب از بخاری
  • نداشتن ضد یخ و رسوب گیری موتور
  • خرابی واتر پمپ
  • خرابی فن
  • وارد شدن آب به سیلندر
  • نشتی آب از منبع انبساط
  • نشتی در رادیاتور

بررسی مقدار مایع موجود در رادیاتور:

نکته: وقتی می خواهید مایع موجود در رادیاتور را بررسی کنید، بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که خودرو برای زمان طولانی خاموش بوده و گرم نباشد.

اگر خودرو گرم باشد و درب رادیاتور باز شود، در حالت خوشبینانه اگر دچار سوختگی نشوید، این کار منجر به هوا گرفتن رادیاتور می شود. این هوا گرفتن در کارکرد سیستم اختلال ایجاد می نماید. اینکه می­گوییم اصطلاحاً رادیاتور هوا گرفته است یعنی هوا جای مایع خنک کننده را گرفته است.

هواگیری رادیاتور:

در چنین مواقعی رادیاتور باید هواگیری شود. برای هواگیری اینگونه عمل می کنیم:

  • خودرو حتما خاموش باشد.
  • خودرو در سطح صاف قرار داشته باشد.
  • پیچ های هواگیری را باز می کنیم.
  • مایع خنک کننده را درون مخزن می ریزیم. (در شرایط اورژانسی می توان از آب لوله کشی نیز استفاده نمود.)

این کار را تا زمانی ادامه می دهیم که مایع بطور یکنواخت و بدون قطعی و وصلی، از پیچ های باز شده خارج گردد.

اضافه کردن مایع خنک کننده به رادیاتور

هرگاه متوجه شدیم میزان مایع رادیاتور کاهش پیدا کرده است، ابتدا باید جویای علت آن باشیم و درصدد رفع آن برآییم.

گاهی بنا به دلایلی نیاز است که خودمان مایع خنک کننده­ را به رادیاتور اضافه کنیم. چرا که اگر میزان آن متناسب نباشد، آسیب­های جدی در موتور خودرو رخ خواهد داد.

مایع خنک کننده یا آب مقطر
مایع خنک کننده رادیاتور

در این شرایط طبق دستورالعمل زیر اقدام می کنیم:

  • خودرو خاموش بوده و موتور سرد باشد.
  • خودرو در سطح صاف قرار داشته باشد.
  • مایع درون منبع انبساط کنترل گردد.
  • افزودن ترکیب مناسبی از ضد یخ و آب مقطر
  • خودرو را روشن کرده و برای مدتی به آن اجازه ی کار کردن می­دهیم.
  • بررسی کردن لوله­ها و اتصالات جهت اطمینان از عدم وجود نشتی.

هشدار: هیچگاه درب رادیاتور را قبل از اینکه موتور خودرو به اندازه ی کافی خنک شود، باز نکنید. زیرا در این مواقع ممکن است آب با فشار زیاد به بیرون بجهد و منجر به سوختگی صورت فرد گردد.

نتیجه گیری

می دانیم که میزان مایع موجود در رادیاتور باید همیشه به مقدار متناسبی باشد. کم شدن مقدار این مایع سبب بروز مشکلات و خسارات جبران ناپذیری می گردد. از این رو توصیه می شود که سطح مایع درون رادیاتور خودرو مرتباً کنترل گردد. اگر میزان آن بیش از حد معمول کاهش یافت، باید در اجزای سیستم خنک کننده به دنبال علت آن بگردیم. اگر اطلاعات فنی کافی و صحیح نداریم، بهترین کار مراجعه به یک کارشناس فنی می باشد.

مطالبی می تونه براتون جالب باشه : کلاچ برقی ، لیست قیمت تعمیرات پراید


مدیریت

مهندس کامپیوتر ، مشاور طراحی وب سایت و بهینه سازی وب سایت و کسب و کار اینترنتی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *